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Leo

Hallo, ich bin Leo, Ihr digitaler Assistent. Ich bin rund um die Uhr für Sie da und helfe Ihnen gerne weiter.

Herzlich Willkommen

Sie ziehen bei uns ein?

Herzlich willkommen in Ihrer neuen Wohnung! Wir freuen uns, dass Sie bei uns wohnen und möchten, dass Sie sich in Ihrem neuen Zuhause wohlfühlen.

Um Ihnen den Einzug und das Ankommen in Ihrer neuen Nachbarschaft zu erleichtern, haben wir einige Informationen zusammengestellt.

Kennen Sie schon unsere Mieter-App „mittendrin wohnen“? In unserer App finden Sie alle Mieterinformationen auf einen Blick. Sie haben die Möglichkeit, direkt und schnell mit uns Kontakt aufzunehmen.

Ein Umzug in eine neue Wohnung bringt immer viel Papierkram mit sich. Wir haben daher die wichtigsten Punkte für Sie zusammengestellt, damit Sie den Überblick behalten.
 

Ummeldung

  • Es ist Pflicht, sich beim Einwohnermeldeamt/Bürgeramt umzumelden!
  • Bei einem Umzug innerhalb derselben Stadt, muss die Ummeldung innerhalb von ein bis zwei Wochen erfolgen.
  • Bei einem Umzug in eine andere Stadt muss die Ummeldung spätestens eine Woche nach dem Umzug erfolgen.

Strom und Gas

  • Es besteht eine freie Wahl bei Strom- und Gasanbietern.
  • Es ist wichtig, sich rechtzeitig beim gewünschten Anbieter anzumelden.
  • Ansonsten beliefert der örtliche Grundversorger, das ist meist teurer.
  • Wichtig: Bitte notieren Sie bei der Schlüsselübergabe oder beim Einzug den Zählerstand.

Fernsehen und Internet

  • Der Festnetzanschluss ist normalerweise bei Einzug vorbereitet.
  • Sie können ihn beim Telefonanbieter an-, ab- oder ummelden.
  • Informationen zum Thema Fernsehen und Glasfaser-Internet finden Sie hier.

Versicherungen

  • Wir empfehlen dringend den Abschluss einer Haftpflicht- und Hausratversicherung!
  • Die Gebäudeversicherung greift nicht bei Schäden an Ihrem Eigentum.
  • Kein kostenloser Reparatur-Service bei Schäden, die Sie verursacht haben.
  • Ohne Hausrat-Versicherung haben Sie keinen Schutz für Ihr Eigentum. Ohne Haftpflicht-Versicherung sind Sie nicht vor Schadensersatz-Ansprüchen Dritter in unbegrenzter Höhe geschützt!

Schließanlage

  • Vorsicht: Verlorene Schlüssel können zu hohen Kosten bei der Schließanlage führen.
  • Grund: Die Schließanlage muss ausgetauscht werden.
  • Fragen Sie bei Ihrer Versicherung, ob die Kosten für den Verlust des Schlüssels und den Austausch der Anlage mitversichert sind.

Der Mietvertrag ist unterschrieben – und jetzt?

Wie die Schlüsselübergabe abläuft, was Sie in Ihrer Wohnung verändern dürfen und vieles mehr, erfahren Sie hier.

Can I rent a parking space or garage from you?
  • You can find our current offers on our website.
  • You can also call us on 0800 3331110.
Where can I find my rental agreement number?
  • On the rental agreement.
  • On all letters that we send directly to you.
What concerns do I need to communicate to you in writing?
  • Changes to personal data that are important for the rental agreement (e.g. change of name, change of bank details)
  • complaints
  • Applications (e.g. for structural changes, keeping animals)

You can also use our tenant app or our chatbot!

Can I install a satellite dish/parabolic antenna?
  • You may not do this without our consent.
  • A satellite dish is not necessary if
    • your building has a broadband cable connection, a communal satellite antenna or a SAT/ZF system with television and radio programs or
    • you receive an adequate native-language television service via the broadband cable connection or the Internet.
Can I install an awning?
  • Important: You need a written permit!
  • Structural changes without permission are not permitted!
  • Please send us your request in writing (by e-mail or post).
May I lay a different floor covering in my apartment (e.g. laminate) or install fixed fixtures?
  • Important: You need a written permit!
  • Structural changes without permission are not permitted!
  • Please send us your request in writing (by e-mail or post).
  • Please also note our information on pollutants.
What needs to be considered with locking systems?
  • Caution: high costs possible if key is lost
  • Reason: locking system must be replaced
  • Recommendation: Ask your insurance company whether the costs of losing keys and replacing the system are covered.
Who takes care of the door, doorbell and letterbox signs?

The doorbell and letterbox will be marked with your name by the property management when the apartment is handed over.

Do I have to take out insurance?
  • We strongly recommend that you take out liability and household contents insurance!
  • Buildings insurance does not cover damage to your property.
  • No free repair service for damage caused by you.
Do I have to register telephone, TV and Internet?
  • Landline connection is usually ready when you move in.
  • Can be registered, deregistered or re-registered with the telephone provider
  • Information on television and fiber optic internet can be found here.
Who registers electricity and gas?
  • Free choice of electricity and gas supplier
  • Register with your chosen provider in good time
  • Otherwise supply from the local basic supplier
  • Important: note the meter reading when handing over the keys/moving in
What documents do I need to re-register?
  • You will need the following documents for re-registration:
    • Identity cards or passports of the persons to be registered
    • Registration form from the residents' registration office
    • Child ID cards or birth certificates of the children moving in with you
    • Confirmation from the landlord
    • Move-in confirmation from the landlord/main tenant (if you are not named in the tenancy agreement)
    • Marriage certificate, if applicable
  • You can obtain the registration form from the residents' registration office.
  • Have you already taken out household contents and liability insurance? These two types of insurance are particularly important for tenants.
What do I need to consider when moving?

Here you will find the most important tips.

When and where can I obtain a landlord's confirmation of residence?
  • After moving, you have two weeks to register with the relevant registration office.
  • When registering, you must present a landlord's confirmation of residence.
  • You will receive this from us when you hand over the apartment.
  • If you are moving in with another person, you will receive the landlord's confirmation of residence together with the moving-in permit. You must apply for this in writing.
Who will give me the apartment key?
  • You will receive the apartment key from our property management on site in the apartment.
  • The following documents are required for the key handover: signed tenancy agreement, proof that the first rent and deposit have been paid in accordance with the contract
What do I need to consider when handing over the apartment?

Please bring to the appointment:

  • Signed tenancy agreement
  • Proof of payment of the first rent and the deposit
In what condition do I take over the apartment?
  • As a new tenant, you will take over the apartment unrenovated, unless otherwise contractually agreed.
  • Walls, ceilings and all paintable surfaces are prepared for painting or wallpapering.
  • After you move in and during your rental period, you can carry out the renovation work as you wish.
I have lost my key / My key has been stolen. - What do I have to do and who will cover the costs?
  • Please inform us as the landlord immediately of the loss of the key. Please contact our customer service.
  • Caution with a locking system: high costs possible if the key is lost!
  • Recommendation: Ask your insurance company whether the costs of losing keys and replacing the system are covered.
  • We strongly recommend that you take out liability and household contents insurance!

Customer service
Service number 0800 3331110
Send e-mail

How do I get an additional key?
  • If it is a locking system, please contact our customer service.
  • Otherwise, have a key made by a locksmith.
  • Important: As the tenant, you are responsible for the costs of additional keys.
  • At the end of your tenancy, please return all keys to our property management team for final inspection.

Customer service
Service number 0800 3331110
Send e-mail

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